|
Den
store bakketesten |
Optimalisering
- et stikkord i disse maidager.Skifting ta drev,justering ta bøpeskrue,gear
som forsvant. |
Nabo'n
oppi Fælle' kom innom han hadde skrudd! Skifta framdrev sa'n.
Da må vi ta den store bakketesten mente je. |
Opp bakken i Hiken uten å
væra neri med beina.
|
Først
måtte vi ha varmkjøring med innlagt toppfart test,
fra Mullersvinga mot Furu'ne. |
Resultat
45km/h med fine vindforhold (neste tur hadde vind snudd med resultat
33km/h) målt på ettermontert styredatamaskin. |
Farten
var såpass stor opp Leirtaket og over Korsgutua at vi måtte
heilt bort til Solvang for å snu.Der hadde nabo'n et av tidenes
lengste gear skift på sin 3-gear. Målt tid: gearskift
fra 1-3 gear 7min 23 sek. |
Så
telbake for bakketest, der måtte'n neri med beina gett, og
strøk med glans. Det var da vi fant ut at det var potta som
var tett.Opp tel Fælle' for reingjøring av potte og
bøy med spesialverktøy, lang skrutrekker og piggtrå.
Sjøl tok je en nøyaktig flytting ta gassnåla
og finjusterte bøpeskruen så itte je skulle gå
rett i motvindfella og ende opp med en toppfart rundt 30km/h. |
Nå
skulle det testes! Bortover slettene, og nabo'n dro i frå
meg helt tel je oppdaga at gear nr 4 ikke var valgt på min
300. Bort tel Solvang - langtids gearskift, og så tebake.Nå
gikk det unna- 51km/h på slettene- vind var med oss.Stor fart
nederst i bakken i Hiken, og så vart nabo'n borte...je snudde
og dro ner i bakken - der sto'n. |
-
Er'e du driver med nå'a,sa je. |
- Driver
å leiter etter fysste gear, sa'n. |
Det
fant'n itte, han måtte reise himmat utass. |
|
De
som var med: |
Corvette
300 1970 4-gear |
Corvette
300 1964 3-gear (i blandt) |
|
|