Den store bakketesten
Optimalisering - et stikkord i disse maidager.Skifting ta drev,justering ta bøpeskrue,gear som forsvant.
Nabo'n oppi Fælle' kom innom han hadde skrudd! Skifta framdrev sa'n. Da må vi ta den store bakketesten mente je.
Opp bakken i Hiken uten å væra neri med beina.
Først måtte vi ha varmkjøring med innlagt toppfart test, fra Mullersvinga mot Furu'ne.
Resultat 45km/h med fine vindforhold (neste tur hadde vind snudd med resultat 33km/h) målt på ettermontert styredatamaskin.
Farten var såpass stor opp Leirtaket og over Korsgutua at vi måtte heilt bort til Solvang for å snu.Der hadde nabo'n et av tidenes lengste gear skift på sin 3-gear. Målt tid: gearskift fra 1-3 gear 7min 23 sek.
Så telbake for bakketest, der måtte'n neri med beina gett, og strøk med glans. Det var da vi fant ut at det var potta som var tett.Opp tel Fælle' for reingjøring av potte og bøy med spesialverktøy, lang skrutrekker og piggtrå. Sjøl tok je en nøyaktig flytting ta gassnåla og finjusterte bøpeskruen så itte je skulle gå rett i motvindfella og ende opp med en toppfart rundt 30km/h.
Nå skulle det testes! Bortover slettene, og nabo'n dro i frå meg helt tel je oppdaga at gear nr 4 ikke var valgt på min 300. Bort tel Solvang - langtids gearskift, og så tebake.Nå gikk det unna- 51km/h på slettene- vind var med oss.Stor fart nederst i bakken i Hiken, og så vart nabo'n borte...je snudde og dro ner i bakken - der sto'n.
- Er'e du driver med nå'a,sa je.
- Driver å leiter etter fysste gear, sa'n.
Det fant'n itte, han måtte reise himmat utass.
 
De som var med:
Corvette 300 1970 4-gear
Corvette 300 1964 3-gear (i blandt)